Lajit

Juoksu(Juoksukoulu)

Juoksukoulu on monelle juoksijalle hyvä tapa oppia juoksemaan teknisesti oikein, parantaa kuntoaan sekä tehdä treenistä monipuolista.

 

Keppivoimistelu

Keppijumppa on voimistelua, josta hyötyvät sekä terveysliikkujat, kuntoilijat että urheilijat. Sen yksinkertaiset ja selkeät perusliikkeet parantavat verenkiertoa ja laukaisevat lihasten jännitystiloja.

 

Tankovoimistelu

Tankovoimistelu on kaiken ikäisille ja kokoisille sopiva koko kehon liikuntamuoto. Tavanomaisesta kuntosaliharjoittelusta poiketen koko keho on tankovoimisteluliikkeissä mukana. Yhdistelemällä eri liikkeitä rakennetaan oma harjoituskokonaisuus. Tankovoimisteluun suunniteltu 1-10 kg:n tanko

 

Kahvakuula/kahvakuulaurheilu

Kahvakuula on  nimensä mukaisesti kyseessä on rautainen kuula, johon on liitetty kahva. Kahvakuula on entisaikojen voimamiesten harjoitusväline, joka on tekemässä paluuta. Kahvakuulassa järjestetään nykyään  myös kilpailuja ympäri maailmaa.

Kahvakuulalla harjoittelu on yleensä toiminnallista ja vauhdikasta, ja sillä harjoittelevat pitävät kuulaa erittäin monipuolisena harjoitusvälineenä, jonka avulla voi lisätä voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja tasapainoa. Sen hallinta vaatii kuitenkin hyvää tekniikkaa.

 

Yooga

Yleisesti jooga termillä länsimaissa ymmärretään asana eli erilaisten asentojen harjoittamista. Jooga on itse asiassa oma tieteenlajinsa, josta asanat ovat vain pieni osa. Jooga tarkoittaa ymmärrystä yhteydestä ja ykseydestä, joka vallitsee kaikkien maailmankaikkeudessa elävien ja olevien kesken.

 

Pilates

Pilates -menetelmä on Yhdysvalloissa varsinaisen uransa tehneen mutta alunperin saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1880 – 1967) luoma kehonhallintamenetelmä. Sen pääasiallisena tavoitteena on kehittää optimaalista toiminnallista ryhtiä vahvistamalla vartalon keskialuetta, opettamalla fysiologisesti oikeaoppisia liikeratoja ja syventämällä hengitystä. Pilates -harjoitteet käynnistyvät keskivartalon syvien lihasten aktivoimisesta, ja useimmiten ne toteutetaan lateraalisen hengityksen rytmissä. Niissä pyritään myös sitomaan kehon eri osat hyvään toiminnalliseen yhteyteen toistensa kanssa. Täten menetelmä vahvistaa syviä, hyvää ryhtiä, ylläpitäviä lihaksi, jotka myös koordinoivat taloudellista ja vähäenergistä tuki- ja liikuntaelinten käyttöä. Tästä syystä menetelmän harjoittelu vaatii tarkkaa keskittymistä ja harjoitteiden puhdasta suorittamista, jotta siitä saisi parhaimman mahdollisen hyödyn irti. Pilates -liikkeiden teho perustuukin kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen: tarkkuus, keskittyminen, keskittäminen, kontrolli, virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilates -harjoittelu kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä kehotietoisuutta.

 

Jumppa

Täsmäliikkeitä kropan eri alueille. Keskivartalon lihasten hyvä kunto tukee koko vartaloa ja suoristaa ryhtisi. Liikkuminen on vaivatonta ja saat keveyttä ja kuntoa tehokkaasti. Lisäksi selän lihakset vahvistuvat.Jumppia on  eri ikäryhmille ja miehille ja naisille myös erikseen.Jumpat sisältävät kuntopiiri harjoitteita ja apuvälineitä.

 

 

 

Parkour

Parkour on 1980-luvulla Ranskassa kehitelty liikuntalaji, jossa pyritään liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen. Parkourissa pyritään hyödyntämään kaikkia ympäristön esineitä ja rakenteita nopeaan ja katkeamattoman sulavaan liikkeeseen.Parkouraaja (traceur) voi liikkumisessaan hyödyntää esimerkiksi kaiteita, kattoja ja parvekkeita "ponnahduslautoinaan". Parkour on kaupunkilaisen harrastuksen maineessa, mutta yhtä hyvin sitä voi soveltaa vaikka metsäisessä maastossa.

 

 

Taiji

Taiji (lausutaan [tʰaitɕi]), kiinaksi taijiquan (太极拳, Wade-Giles: t'ai4 chi2 ch'üan2) on perinteinen kiinalainen taistelutaito. Nykyisin laji tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli. Tyypillisesti taiji-harrastus aloitetaan hitailla ja pehmeillä harjoituksilla, jotka sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille.

 

 

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeily on liikuntamuoto, jonka liikkeet ovat samoja kuin nyrkkeilyssä. Laji on kuitenkin puhtaasti liikunnallinen, eikä siinä otella toista vastaan, vaan sparrataan ja lyödään nyrkkeilysäkkiä tai pistehansikkaita.

 

Sähly

Useimmiten sählyllä tarkoitetaan salibandyn vapaamuotoista epävirallista harrastamista – siis kaikenlaista salibandymailoilla ja -pallolla tapahtuvaa liikkumista, jossa osallistujamäärä, säännöt ja peliolosuhteet voivat vaihdella suuresti verrattuna salibandyyn.Salibandyn ja sählyn välillä on sääntöeroja. Oleellisin ero salibandyyn verrattuna on, että maalivahteja ei ole.

 

Koripallo

Koripallo on urheilulaji ja pääasiassa sisällä pelattava pallopeli, jossa kaksi joukkuetta pelaa toisiaan vastaan. Koripallo on kontaktilaji, mutta taklaukset eivät ole sallittuja. Tarkoituksena on yrittää saada pisteitä heittämällä pallo kentän päädyissä olevan ympyrän-muotoisen renkaan läpi koriin (yläkautta) ja puolustaa oman kenttäpuoliskon koria vastustajahyökkääjiltä tekemättä virheitä. Ulkona pelataan katukoripalloksi kutsuttua versiota.

 

Crossfit

Crossfit on kuntoilumuoto, jossa tavoitteena on kehittää tasaisesti eri fyysisiä ominaisuuksia. Siihen kuuluu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteita.

Aamulehden kanta-asiakkaille! Siirry lippupalvelun sivuille tästä linkistä  http://bit.ly/2sFYydc ja hyödynnä etusi. Koodilla XRUN2017 saat lipun etuhintaan 20 euroa (normaali 38 euroa).

Kun olet ostanut lipun muista ilmoittautua tästä linkistä yksilö tai joukkuekisaan.